Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/7/6/1/brandangel.nl/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284
 In Blog, Geen categorie, Inspiratie

Ik stond afgelopen vrijdag bij de vergadertafel in het kantoor van Weee Nederland in Apeldoorn. Het was een doodnormale tafel waar ik vorig jaar al vaak aan had gezeten… er was iets veranderd… maar wat? Toen keek ik boven de tafel en zag het hangen…Briljant! Iemand

Foto: Hanglamp gemaakt van oude vaatwasser.

Foto: Hanglamp gemaakt van oude vaatwasser.

binnen Weee Nederland had zijn eigen wasmachine gesloopt en de trommel omgebouwd tot hanglamp, die hij vervolgens boven de vergadertafel heeft gehangen. Dat was nog eens Verpraksaam!

“Verprakwie?”

Verpraksaam zal je wellicht niets zeggen. Het is een woord wat binnen Weee Nederland wordt gebruikt voor de merkwaarden*. Het is een samenvoeging van de waarden ‘Vernieuwend’, ‘Praktisch’ en ‘Saamhorigheid’. Het is het woord wat richting geeft aan de acties van de organisaties. De hamvraag was of iedereen deze waarden hetzelfde interpreteert en er uitvoering aan geeft. Dat is heel normaal binnen heel veel organisaties en deze twijfel heerste ook binnen Weee Nederland. Om daar achter te komen hadden ze mijn hulp weer nodig (klik hier om te zien wat ik eerder heb gedaan voor Weee Nederland).

Voorbereiding

Ter voorbereiding op een heisessie heb ik samen met Danielle, de marketingmanager van Weee Nederland, een korte vragenlijst opgesteld. Hierin stonden vragen die te maken hadden met deze begrippen, om erachter te komen wat men binnen de organisatie verstaat bij ‘Vernieuwend’ en hoe men het nu in de praktijk gebruikt.

De heisessie (die niet op de hei was)

Vervolgens hebben we tijdens de heisessie – die overigens gewoon lekker praktisch op kantoor was gepland om kosten en tijd te besparen – met alle medewerkers alle antwoorden gezamenlijk besproken. Zo konden we met z’n allen zien en horen wat men dacht, waar de overeenkomsten zitten en waar de verschillen. Ook kon men van elkaar horen of en hoe ze Verpraksaam zijn.

En? Wat kwam eruit?

Wat bleek tijdens de bijeenkomst? Eigenlijk was iedereen al heel Verpaksaam bezig! De ene wist het wat beter te verwoorden als de ander, maar tijdens de sessie merkte men van elkaar dat ze al heel goed bezig waren. Dat wisten ze alleen niet van elkaar en soms ook niet van zichzelf. Zo was er iemand die vond dat ze geen ‘goed’ voorbeeld kon geven van een Verpraksame actie. Toen ik de anderen vroeg of dit zo was, kwam er een hele mooie actie naar voren, waaruit bleek dat ze wel degelijk zeer Verpraksaam was geweest. Dat opende haar ogen en liet ook zien dat ook zij op de goede weg zit. Wat dit voorbeeld mij leerde was dat men, door de hectiek van de dagelijkse praktijk, vergat om dit soort positieve voorbeelden met elkaar te delen. Hierdoor had men het gevoel niet als eenheid te opereren, terwijl dit in veel gevallen wél het geval was.

Positieve aandacht versus negatieve

Uiteraard zijn er dingen die scherper en beter kunnen. Tijdens de bijeenkomst hebben we ook daar aandacht aan besteedt. Zie hieronder een impressie van de dag. Daar zie dat we onze gedachten even hebben verzet tijdens het jongleren (voor velen een eerste keer) en de oefening waar we de waarden met elkaar hebben aangescherpt.

We zijn als ‘calvinistisch’ volkje gewend om vooral te kijken wat er niet goed gaat. Het gevolg is dat we niet genoeg stilstaan bij de successen. Wat er niet goed gaat kost energie, successen geven energie. Energie die we nodig hebben om als merk een ontwikkeling door te maken. Een ontwikkeling waarbij mensen beseffen dat ze elke dag de merkbelofte kunnen en moeten waarmaken. Naar elkaar en naar de mensen buiten de organisatie.

Wat je aandacht geeft, groeit.

Dat betekent niet dat er geen aandacht mag zijn voor de dingen die niet goed gaan. Het gaat om de juiste balans van de aandacht. Zo is er een gezegde: Alles wat je aandacht geeft, groeit. Als je dus de meeste aandacht geeft aan de dingen die niet goed gaan, groeit het besef dat het niet goed gaat. Vice versa geldt hetzelfde.

Glimp

Na afloop liep ik naar buiten en ving nog een glimp op van die lamp boven de vergadertafel…. Dat was voor mij de bevestiging dat het wel goed zit met deze merkwaardige organisatie….(-: ☄

 

Geïnspireerde groeten,

Robert J. Engel

 

* De merkwaarden zijn overigens gelijk aan de kernwaarden. Er zijn organisaties en adviseurs die een onderscheid maken tussen kern- en merkwaarden. De reden dat ik hier niet in geloof is dat je het hiermee extra complex en onduidelijk maakt waar je als organisatie en als merk voor staat. Daarnaast levert het nastreven van verschillende waarden voor verschillende doelgroepen een schizofrene organisatie op, die probeert verschillende soorten kanten van zich te laten zien aan verschillende doelgroepen.

 

Ps. Zou je een bericht willen achterlaten hieronder met antwoord op de vraag: Waar kies jij voor om hoofdzakelijk aandacht aan te geven? Aan voorbeelden binnen je organisatie waar het al goed gaat, of waar het fout gaat?

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search