Over Brand Angel

Brand Angel is de eenmanszaak van Robert J. Engel. Hij heeft een afwijkende visie op het vak marketing en Foto Robert J. Engelcommunicatie. Hij vindt dat merken zich meer zouden moeten gedragen als mensen. Zowel veel mensen als merken zien daarbij niet al hoe bijzonder en uniek ze eigenlijk al zijn. Het is de missie van Engel om merken dit te laten ontdekken. Daarom voert hij het motto Find your halo!

Waarom doet hij dit?

De reden dat hij dit zo ziet en dat hij zich daarvoor wil inzetten, is dat hij zelf ook in veel organisaties heeft gezien en ervaren hoe het niet moet. Managers die niet de controle uit handen durven geven en medewerkers die zonder passie en plezier hun werk doen. Ook hijzelf is een van die medewerkers geweest. Die frustratie is aanleiding geweest om Brand Angel te starten. Zijn motivatie haalt hij uit de episodes in zijn leven dat hij heeft gezien dat het anders kan. Dat alle medewerkers als één geheel en met passie inzetten aan iets wat waarde heeft voor anderen. Dat heeft ervoor gezorgd dat hij op ontdekkingstocht is gegaan wat zijn kwaliteiten zijn en wat hij wilde betekenen voor anderen. Ook is hij gaan ontdekken wat dit voor merken betekent en hoe zij meer uit zichzelf kunnen halen.

Hoe doet hij het?

Na een ontdekkingstocht langs vele inspiratiebronnen is hij gekomen op de theorie van het halo effect. Dit effect is gebaseerd op het menselijk vermogen om met beperkte informatie aannames te doen over het geheel. Soms gaat dat fout, zoals bij de aanname dat mooie mensen ook wel intelligenter zullen zijn, maar vaak gaat het ook goed. Zo is de mens van nature zeer goed getraind wie hij kan vertrouwen en wie competent genoeg is om hem/haar te helpen. Dit halo effect wordt versterkt als merken weten wat hen onderscheidt van de rest (uniek), dat ze over een lange tijd volhouden (consistent) en als het gebaseerd is op reeds aanwezige kwaliteiten en karaktereigenschappen (authentiek). Dit kan het best bereikt worden als organisaties (en dus merken) gezamenlijk bepalen wat hen drijft (het gezamenlijke kloppende hart) en dat wat ze denken (de hersens) en wat ze doen (de handen) daarmee in lijn zijn. Dan ontstaat er van nature een energie in de organisatie, die naar buiten toe een uitstralingseffect en aantrekkingskracht heeft.

Wat doet hij?

Engel werkt voor grote en kleine merken, profit en non-profit in verschillende branches. Deze bedrijven hebben als gemeenschappelijke deler dat ze niet het optimale uit het corporate merk halen. Om die reden zijn ze bezig met een strategische herpositionering, internal branding traject of het (her-)formuleren van hun organisatie identiteit. Hij werkt voor deze merken als interim manager, adviseur, trainer of coach.

Start typing and press Enter to search