Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/7/6/1/brandangel.nl/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284
 In #keepitreal, Blog, merkstrategie

Een moeder op de basisschool van mijn kinderen loopt er altijd nét iets té perfect bij. Een witte broek die altijd écht wit blijft (vraag: hoe doe je dat met jonge kinderen?!!), haar dat altijd perfect zit en ze is altijd even vrolijk en attent voor iedereen in de te drukke gang van de school. ‘Miss Perfect’ geloof ik niet helemaal. Het kan niet dat iemand zo perfect is! Natuurlijk heeft ze heel veel kwaliteiten, maar ze is vast wel eens chagrijnig en ik verdenk haar ervan dat ze haar man naar school stuurt als ze een ‘bad hair day’ heeft….

Zweden (en Nederlanders?) vertrouwen merken niet

Heel veel merken denken ook dat het goed is om altijd hun beste beentje voor te zetten om perfect voor de dag te komen. Een commercial met een perfect gezinnetje in een perfect schone, nieuwe auto. Net de juiste grap op het social media account op het juiste moment. Een louter positief interview in een landelijk dagblad….Ik vertrouw die merken niet. Ze stellen de werkelijkheid te mooi voor. Ik ben niet de enige die zo denkt. Uit recent onderzoek van onder 12.000 consumenten wereldwijd blijkt dat zij ook merken niet vertrouwen. Slechts 22% gelooft nog enigszins wat merken zeggen. In Zweden (en lijken wij qua cultuur ook niet een beetje op onze noorderburen?) is dat 5%!

 

Ik ben heel benieuwd wat dat cijfer zal zijn in Nederland. Mijn verwachting is dat het net zo laag, zo niet lager, zal zijn. Wat denk jij (geef hieronder je reactie wat jij denkt).infographic over openheid en eerlijkheid_cohn&wolfe_authentic100

Eerlijkheid duurt het langst

Het paradoxale is dat merken denken dat ze positiever worden beoordeeld als ze een ideale wereld schetsen in combinatie met hun product of dienst. Het tegendeel is waar. Het zou ze juist helpen om dit ‘ideale plaatje’ los te laten. Consumenten hunkeren namelijk naar merken die een wat eerlijker beeld van de werkelijkheid. In hetzelfde onderzoek (van Cohn & Wolfe, zie de samenvatting van het onderzoek) staat namelijk dat 88% van die 12.000 mensen, eerlijkere merken beloont door bijvoorbeeld het aan te bevelen aan anderen, door meer herhalingsaankopen te doen of te investeren in de organisatie.infographic over belonen eerlijke merken

Tip: Durf imperfect te zijn!

Mijn advies aan deze merken is om ook eens durven toe te geven dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is. Gebruik echte klanten en medewerkers in je commerciële uitingen, ook al zien ze er niet perfect of heel bijzonder uit! In plaats van je alleen de voordelen van je producten en/of diensten te noemen, kijk ook eens welke problemen je product/dienst niet oplost. Of vertel ook eens, naast de sterke kwaliteiten, waar je organisatie (nog) niet zo goed in is. Heb je een fout gemaakt? Beken het direct, open en eerlijk en doe er vervolgens alles aan om het op te lossen voor je klant.

Niet alleen extern

Dit geldt overigens niet alleen voor je marketingcommunicatie. Een merk ontstaat in de hersens van de mensen door alles wat een merk zegt, doet en niet doet. Dit advies geldt dus ook voor de interne communicatie (en vergeet ook niet andere vormen zoals arbeidsmarktcommunicatie, social media en persbeleid). In al die jaren heb ik te veel managers gezien die alleen mooi weer willen spelen voor de interne organisatie. Te weinig wordt er aandacht gegeven voor de ‘negatieve’ kant van een reorganisatie of mogen wanklanken niet geuit worden in vergaderingen. Een inspirerende werkgever is er één waar je mag zijn wie je bent, met al je kwaliteiten, maar ook je zwakheden en met je positieve bijdrage, maar ook je kritische geluid.

Vlek in je broek

Mijn grootste wens voor ’Miss perfect’ is dat ik haar de volgende keer zie met een vlek in haar broek, en haren door de war. Dan zal ze hopelijk ervaren dat mensen haar net zo vrolijk (of misschien zelfs vrolijker) begroeten en dat het fijn voelt om niet perfect te hoeven zijn…;-)

woman-morning-bathrobe-bathroom_medium

Deel dit artikel:

Linkedin_icon_drawing_30x31

facebook_icon_drawing_30x31

twitter_icon_drawing_30x31

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search